söndag 4 april 2010

Sara hos Mr & Mrs Segawa



Jag (Sara) bor hos Mrs & Mr Segawa. Det har ett ganska stort hus i staden Kuriyama som ligger ca 3 mil väster om Sapporo. I huset bor också Mrs Segawas bror och familjens ena dotter. De har fem vuxna döttrar och 10 barnbarn. Familjen pratar dålig engelska så vi kan inte ha långa konversationer, men klara av kort information och frågor. De är mycket vänliga och intresserade av Sverige. Jag har visat foton på min familj och mitt hus och visat hur svenska pengar ser ut. Mr Segawa har bott i Danmark i fem år som ung så han kan säga 'skål' och 'jag älskar dig'.

Mr Segawa äger 4 st äldreboenden och 7 st kindergarten. Idag har vi besökt ett äldreboende där de har 100 st boende, 40 anställda varav 3 läkare. Staten betalar 90% av kostnaderna för äldreboendet. Vi besökte också ett kindergarten där det går 150 barn. Tyvärr är det lov i två veckor för barnen så det var inga barn där. För ett barn att gå på hans kindergarten kostar det ca 3700 Skr/månad.

I stay with Mr & Mrs Segawa in Kuriyama west from Sapporo. Mr Segawa owns 4 house for elderly and 7 kindergaten. Today we went to visit some of them.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar