fredag 9 april 2010

Rumoi - nasta anhalt for nya utmaningar och aventyr!

Idag har vi lamnat Kitahiroshima och begett oss till kallare breddgrader, trots att vi endast flyttat oss cirka 18 mil nordvast sa har snon ett mycket starkare grepp om varens ankomst har an i Kitahiroshima. Vid tvatiden idag gick vi av det pyttelilla mycket sota taget som tog oss den sista biten in till fiskestaden (med ca 25 000 invanare) - Rumoi. I sedvanlig japansk anda vantade ett tjugotal manniskor pa perrongen med glada tillrop och kameror, det ar ett valkomnande som for kungar som man far har, fantastiskt!!

Pa ett narliggande hotell fick vi traffa vara vardfamiljer, det var sagt att ingen av dem skulle kunna engelska sa det var med spanning som vi satte oss ned vid deras bord. Vissa vardfamiljer kan inte ett ord engelska och vissa kan faktiskt en hel det, min (Camilla) vardpappa pratar en hel del engelska trots att han inte studerat det sedan tonaren och han ar nog narmare sextio om jag gissar ratt, ganska imponerande!

Senare pa kvallen var det valkomstmiddag, vi, vara vardfamiljer och ett tjogotal till samlades pa en restaurang och det blev i sedvanlig japansk ordning jattemycket god mat, inklusive harig krabba denna gang, en Hokkaido-specialitet. Vi svenskar bli otroligt matta varje gang vi ater middag for det finns sa vansinnigt mycket god mat! Mitt i middagen blev det lite stahej och vi blev uppbjudna att tillverka nudlar, med guidning fran en speciell nudel-kock blandade vi ihop nudlar fran mjol och vatten, pa samma satt som Dennis har gjort innan, sjalvklart till ackonpanjemang av ett tjugotal japaner som hurrade och klappade handerna nar vi gjorde ratt.
Sedan tillagades dessa och bars in till vart bord, efter all denna middag skulle vi alltsa ata en stor portion nudlar ocksa, hehe!

Det lilla vi har sett av Rumoi hittills verkar trevligt och havssidan ar mycket vacker med vitkladda berg i bakgrunden. Min vardfamilj ar mycket mysig, bestaende av en tandlakare och hans fru, de ar verkligen mana om att jag skall ha det bra. Jag bor i ett traditionellt japanskt tatamirum med bambumattor pa golvet och jag sover pa en futong pa golvet. Mannen i huset har gjort proffsiga instruktioner pa dator over hur jag spolar pa toaletten (det kan vara en hel vetenskap i detta land) och hur jag satter pa duschen (eftersom en del av duschen bestar av ett par armar som man faller ut fran vaggen och som skall spruta vatten over rygg och axlar). Jag ser fram emot vad jag ar saker pa kommer att bli fyra superbra natter hos dem!

We have now left Kitahiroshima for Rumoi, a nice fishing village two hours by train north of Sapporo. The welcoming at the station was fantastic and we have now settled down with our host families. The welcome party tonight was really nice and in the middle of everything we all got the chance to make noodles from scratch guided by a noodle chef, a great experience!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar