söndag 4 april 2010

En dag i kimono

Med lite oro över avsaknad av en god natts sömn la jag mig till rätta på tatamimamattan i det traditionellt japanskt inredda rummet med bambumattor igår kväll. Betyget blev MVG då jag vaknande utvilad runt sjutiden nästa morgon. Jag har nu funnit mig till rätta på Baba farm!




Papa Baba-san är som hämtad från en Karate-Kid film. Han har en farm med automatiserade mjölkningsrobotar som mjölkar 100 kor, han har mer än 15 hundar (jag orkade inte räkna alla..), två snövita katter (inomhus), han kör sportbil, lyssnar på Lady Gaga, dricker gärna champagne, gillar MMA och tittar på Dr House. Han ser även ut att kunna knäcka en tegelsten med handen men jag har inte riktigt vågat fråga än.

Min värdfamilj hade denna söndag planerat att jag skulle kläs i kimono. Vi körde in till Sapporo till en kimono-butik där två professionella expediter ägnade 20-30 minuter med att klä mig i detta japanska plagg. Flera särkar är under själva kimonon och flertalet band snärjs på plats för att skall hållas på plats.



En äkta kimono i silke likt den jag bar är värd lika mycket som en bil. Iklädd detta underverk spenderade vi resten av dagen runt Sapporo station och ja, folk slängde ett öga eller två på den blonda långa (i Japan-mått mätt) varelsen som skred runt bland folkmassorna.

Lunchen intogs på ett superlyxigt sushi-restaurang. När man äter riktigt sushi i Japan inser man aldrig ätit riktig sushi tidigare. Dagen avslutades med en kopp te i Sapporos högsta byggnad som hade fantastisk utsikt över hela staden åt alla vädersträck.

I slept like a princess in Baba family's tradtidional Japanease guest room even thouvh it was on a titiami mat on the bamboo floor. This Sunday my host parents decided to take me to wear a kimono. A real kimoni is worth as much as a small car! I spend the day walking around in Sapporo all dressed up. We had wonderful japanease sushi that tastes better than any thing i ever tasted before. We finished off the day with a cup of tea at Sapporo's highest building which had an incredible view.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar